zondag 19 december 2010

Urine als fungicide? Preventie tegen schurft en meeldauw

In 'De biologische moestuin van maand tot maand' van Lawrence D. Hills (Nederlandstalige editie Zomer & Keuning 1984) kwam ik vorige winter het advies tegen om kruisbessen, die gevoelig zijn voor Amerikaanse kruisbessenmeeldauw, te besproeien met zuivere urine. Dit moet dan gebeuren op het moment dat de bladknoppen zich openen, en drie weken later nog eens met urine die verdund is met drie delen water. 
Hills meldt ook dat het bespuiten van appels en peren met zuivere (onverdunde) urine in Canada werkzaam is gebleken tegen schurft; ook in dit geval wordt gespoten kort voor de bladknoppen zich ontvouwen.

Hier werd ik enthousiast van! – echt een tip uit de categorie waar ik dol op ben: baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet (dat is het belangrijkste); weinig werk en een grondstof waar je ook niet lang om hoeft te zoeken.

Ik heb, toen het aanbevolen tijdstip naderde, een plastic jerrycan met een comfortabele opening (dat is makkelijk plassen) in de stal gezet, en deze gefrequenteerd tot het door mij gestelde quotum van een liter of vier bereikt was. Dat duurde toch wel even, maar als zo'n can een weekje staat, ruik je al dat het moet gaan werken (optimistische interpretatie).

Bij gebrek aan meeldauwgevoelige kruisbessen (ik heb resistente rassen) heb ik maar een proefje gedaan op een pruim, een Victoria (op St. Juliën A) die het al jaren niet geweldig doet, en altijd vrij veel door Monilia-rot aangetaste vruchten heeft. Tenslotte . . . Je weet maar nooit.
Daarnaast ook een portie gesproeid op een slecht groeiende, altijd schurftige peer. In principe was zo'n kwakkelaar – in dit geval een Colette op zaailing – bij mij allang de kachel ingegaan, maar de vruchten zijn te lekker om te willen missen.

De resultaten waren niet echt overweldigend, maar de Victoria (pruim) had mooier en méér blad dan het jaar ervoor; op de Monillia-aantasting leek het echter weinig effect te sorteren.
Bij de Colette (peer) leek er significant minder schurft te zijn.

Op zich natuurlijk geen bewijs, want er zijn elk jaar wel fluctuaties. Bovendien is zo'n experiment(tje) natuurlijk geen proef, maar een probeersel. Het feit echter, dat ureum ook gebruikt wordt bij de geïntegreerde bestrijding van schurft in de gangbare fruitteelt, geeft aan dat het gebruik van urine zo gek nog niet is. Het is aangetoond dat ureum de afbraak van ascosporen bevordert.


1 opmerking: