woensdag 22 december 2010

Reeën

Vanuit huis: ' . . Er lopen er nu twee achter je.'
 

Reeën zie ik doorgaans in de verte, en zeker niet dagelijks. Maar opeens zijn ze vaste gast. Ik kom steeds meer van die ovale sneeuwvrije plekken tegen, die aan alle beschrijvingen van een reeën-leger (=ligplaats) voldoen. De Dikke Jongen besnuffelt ze met onverholen aandacht.  
Reeën lijken dagelijks een nieuwe slaapplaats te kiezen, want ik ben er inmiddels wel dertig tegengekomen. Nooit vlak naast elkaar: altijd op een paar meter onderlinge afstand.

Gisteren, toen ik mijn ochtendrondje liep met de Dikke Jongen, vluchten er twee weg. Ze maakten bijna demonstratief overdreven hoge sprongen. Eén leek bij elke stap-sprong wel twee meter hoog de lucht in te veren - toch wat overdreven op een pad zonder belemmeringen en met vrij zicht, en bovendien geen economische manier van bewegen. Maar wel mooi natuurlijk.

Vanochtend ging ik na het rondje met de D.J. nog even terug, om wat foto's te maken van de legers en van de sporen bij de spruitkool; daar hadden ze de koppen uit gegeten (de boerenkool ernaast was onaangeroerd).
Toen ik naar de legers liep, stond ik opeens oog in oog met een reebok, die er gezwind vandoor ging. Dan ben je, zelfs met een camera in je hand, toch nog (bijna) te laat. Bovendien gebruik ik een 24-70 lens en dat is, met een full-frame camera, niet de combinatie om schuw wild in beeld te brengen.
Maar toch een plaatje! 

Toen ik het resultaat op de computer bekeek, zei Manja dat ik me beter even om kon draaien om een betere te maken; ' .. er lopen er nu twee achter je.'
 

 Legers (ligplekken van reeën) als je het weet zie je er drie


en hier nog twee
 
 24-70 is geen ideale lens voor een dergelijke foto
 hier een uitsnede
uit compassie komen ze dan maar even wat bij het huis ronddrentelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten