vrijdag 20 mei 2011

Lekkers van dichtbij

Wat van ver komt is lekker.. we vinden zaken van ver graag interessant; die neiging is er bij mij ook ingebakken. 

Een nashi is toch net wat meer sexy dan een peer en ik koester m'n zwarte Russische vleestomaten.

Als we hier regionale rassen hebben is dat min of meer toevallig; zo hebben we een paar rijtjes Frieslanders en Eersteling (aardappels) en de (friese) gele woudboontjes moeten deze week de grond in.

Twee dagen terug belde Johannes Spyksma uit Sumar; die is onvermoeibaar bezig met het inventariseren en promoten van Friese nutsplantenrassen (en landbouwhuisdieren). 
Eigenlijk voelde ik me een beetje betrapt, want in theorie ben ik een verklaard medestander wanneer het gaat om het behoud van lokale rassen, maar in de praktijk zoek ik het zelf toch vaak van ver. 

Gisteren was hij (Johannes Spyksma) hier en ik heb (mezelf) beterschap beloofd. Dat was niet moeilijk want ik werd lekker gemaakt met allerlei interessante gewassen, en achtergelaten met aantrekkelijk zaaigoed:



Rode krobbe; zoete grauwe erwten; Gradus' reuzen (een slanke 'woudboon' selectie); Gritney's (een recente Friese kidneyboonselectie); de zwartzadige Janumer pronkboon en Gele stokbonen. 

Morgen is het weer wat warmer, dan gaan ze de grond in.

Meer info over deze rassen:
Rode krobbe (Reade krobbe), droogboon: '..stevig in de kook en met een prima, enigszins pikante smaak.'


Friese gele stokboon


Zoete grauwe erwt



Geen opmerkingen:

Een reactie posten